tisdag 15 februari 2011

Låt-Bild

Shit, det här är en grej som jag länge irriterat mig på. Fenomenet visar sig på många ställen, facebook, bilddagboken och bloggar. Därför ser man det ofta, vart man än vänder sig. Och därför blir man så trött på det.
Det handlar om att en person lägger upp en bild med en låttext till. Man kanske inte tycker det låter så irriterande, men det finns några saker jag vill påpeka som gör att man lackar ut på detta i längden.

Först och främst har man ofta ingen jävla anning vilken låt det handlar om. Även fast man kan känna igen texten (om man nu orkar läsa igenom skiten) är det svårt att sätta texten till en melodi. Jag läser en jävla text som (oftast) handlar om den andra i förhållandet, medan jag tänker: "vad fan är det här för låt, vad fan läser jag?" Samtidigt riktas blicken upp till bilden som på något sätt ska spegla texten på ett emotionellt sätt. Helt plötsligt känner man sig lite deprimerad? Va? Om personen har partner, antar man ju att låten ska handla om deras förhållande... Är det meningen att man ska känna sig ensam och ledsen där i lr? Jag fattar inte, lägg upp en glad text istället och var glad att du har en person tycker om dig för i helvette!!

För det andra så förstår jag inte vitsen. Det jag kommer fram till är att man vill visa för den andra personen att man tycker om den, visst det köper jag, men varför på detta sätt och denna offentliga plats. Om det är en sång som knyter till ert förhållande kan du väl skicka ett sms till andra personen i fråga? Eller på något annat sätt framföra sången, om du nu känner att du måste.
 Nej fan heller, istället ska du exponera den till alla som kikar och vi måste stå som frågetecken och försöka klura ut ert jävla kärleksmysterium om jävla sångjäveln i kursiv stil. Då kan ni fan lika gärna knulla öppet på stora torget för att visa er kärlek, då fattar man iaf vad ni känner för varann.

För i helvette...

2 kommentarer:

  1. Statusuppdateringar i sociala forum överlag får du gärna behandla i ett inlägg. Som att fb-uppdatera att man dricker kaffe. Eller att man ska till jobbet. Eller att man fikar. Eller att man checkar in på Wayne's coffee med bästisen. Eller skriver låttexter bara för att dom är bra. Länka skiten istället, så man får något sammanhang. Även vi (läs: jag, ville bara sätta in mig i ett större sammanhang. Dumt av mig) som hetsar upp oss över detta behöver nog få lite kritik, men det reserverar jag mig emot. Men statusuppdateringen "Kaffe och Cigg" kan få mig att vilja riva ner hela världen.

    SvaraRadera
  2. Sorry, scrollade ner på sidan och hittade just vad jag sökte.

    SvaraRadera